Hoekenwerkhoekenwerk 4

Wij willen een school zijn waarbij ons onderwijs aansluit bij wat een kind nodig heeft om harmonisch te ontwikkelen.

Een harmonische ontwikkeling nastreven betekent dat je aandacht hebt voor alle ontwikkelingsdomeinen. Wij streven de
door de overheid voorgeschreven ontwikkelingsdoelen na.

We werken aan deze ontwikkelingsdomeinen tijdens klassikale activiteiten maar vooral tijdens hoekenwerk. De kleuterklas is daarom ingericht in gezellige en leerrijke hoekjes.

In de speel- en werkhoeken wordt uw kleuter in de verschillende domeinen uitgedaagd. Er zijn meer kleuterjuffen dan klasjes zodat er vaak in kleine groepjes en waar nodig individueel kan gewerkt worden.

De zithoek

De zithoek is een belangrijke hoek in onze kleuterklasjes. Hier krijgen onze kleuters volop aandacht.
In de zithoek heet de kleuterjuf haar kleuters elke morgen op een gezellige wijze welkom en wordt de dag samen afgesloten. We kunnen er een kaarsje laten branden en het even stil maken.
Regelmatig vinden er kringgesprekken plaats, wordt er verteld of voorgelezen. Ook kunnen er liedjes, vehoekenwerk 2rsjes, bewegingsmomentjes of spelletjes geleerd worden.

Onze kenpoppen

Vlakbij de zithoeken wonen onze verschillende kenpoppen een plaatsje. Kleuters hebben een nauwe band met deze centrale figuren. Ze verwelkomen dagelijks de kleuters, vertellen belangrijke dingen uit de planning van de dag en leven mee met vreugde en verdriet in onze klasjes. Tinca woont in het Elfennest, onze kleine Sem in het Roezemoezebos en Liselotje in de Toverboom.

De leeshoek

Lezen bevordert de ontwikkeling van kleuters op allerlei domeinen: ze krijgen zin in lezen, ontdekken dat de letters telkens opnieuw voorgelezen kunnen worden, denken na over taalgebruik, leren nieuwe dingen en nieuwe woorden,  ontdekken gevoelens bij de verhaalfiguren en bij zichzelf, … Naast zinvol is het ook gewoon leuk om te doen: even weg van alle drukte genieten van gezellig lezen. De leeshoek is in elk klasje terug te vinden.

Voorlezen

De juf vertelt heel vaak uit een prentenboek. Soms wordt zelfs een heel project uitgewerkt naar aanleiding van een mooi boek. Meestal wordt verteld aan de hele klas maar af en toe is er tijd om voor een klein groepje te vertellen. Grote jongens en meisjes komen ook wel eens voorlezen: zo krijgen we ook zelf echt wel zin om het te gaan leren! De grote jongens en meisjes mogen terecht fier zijn om hun leestechniek!

Tijdschriften

Via de school kunnen de kinderen een abonnement bekomen op de jeugdtijdschriften van Averbode. Deze tijdschriften zijn aangepast aan het  van het kind. De aanschaf van deze tijdschriften is geheel vrijblijvend.
Ps: er wordt in de klas met deze tijdschriften niet systematisch gewerkt.
DOPIDO voor 2,5 en 3- jarigen
DOKADI voor 4- jarigen
DOREMI voor de 5- jarigen